היקף: 30 ש’
שנה: ב’
מטרות הקורס:
- הקניית ידע באבחון של הפרעות אישיות, פסיכוזות ו- PTSD
- אבחנה מבדלת בין הנ”ל והפרעות חרדה ודיכאון.
- סקירת שיטות טיפול קוגניטיביות התנהגותיות וביולוגיות להפרעות אלו.
נושאי הלימוד:
הפרעות פסיכוטיות
- אבחון: סכיזופרניה, פארנויה, הפרעה בי- פולארית.
- הטיפול התרופתי בהפרעות פסיכוטיות.
- עבודת המטפל מול הפסיכיאטר.
- שילוב CBT בהפרעות פסיכוטיות.
הפרעות אישיות
- אבחון וסיווג הפרעות אישיות.
- עקרונות בטיפול בהפרעות אישיות (באק, DBT, SFT, TFT)
- הפרעות אישיות בטיפול בציר ו
פוסט- טראומה
- אבחון
- הדרכה פסיכולוגית
- PSS
- PTCI
- פרוטוקול PE
- פרוטוקול CPT
- פרוטוקול EMDR
מטלות הקורס:
- 80% נוכחות בשיעורים
- קריאת הפרקים הרלוונטיים מתוך הרשימה הביבליוגרפית
- תרגול ועבודות בית
- עבודת סיכום
ביבליוגרפיה:
- אליצור, א’, טיאנו, ש’, מוניץ, ח’, ונוימן, מ’ (1995). פרקים נבחרים בפסיכיאטרייה. תל אביב: פפירוס.
- כהן, א. להד, מ. טיפול בשיטת EMDR במקרה פוסט-טראומטי. (מאמר)
- מרצ’בסקי. CBT עם פסיכוטיים (מאמר)
- רפאלי א, הפרעות אישיות, בתוך מאיירס (עורכים): טיפול קוגניטיבי-התנהגותי במבוגרים . תל-אביב: הוצאת דיונון.
- נקש, נ. פואה, ע. הפרעת דחק פוסט- טראומטית (מאמר)
- ריסיק,פ. דרבי,ד. (2010) פרוטוקול מורחב לטיפול בתסמונת פוסט טראומטית
- שפיר, ל. חרמש, ח. שילוב של טיפול קוגניטיבי התנהגותי ותרופות. בתוך מאיירס (עורכים): טיפול קוגניטיבי-התנהגותי במבוגרים . תל-אביב: הוצאת דיונון.